Lawatan Sambil Belajar Pasti Lembah Pantai (As-Sofi, Al-Furqan, An- Nur & Nurul Iman)

1 Nov

Lokasi: Kilang coklat, Pusat Sains Negara, Zoo Negara, Penerbitan Ana Muslim
Tarikh: 25 Okt 2011 (Selasa)

Program lawatan dirancang awal; sekitar 2 bulan. Hasilnya lebih daripada 80 peserta yang terdiri daripada anak-anak, guru-guru dan ibu bapa mendaftar sebagai peserta. Pengangkutannya adalah 3 buah bas persiaran yang disewa khas.

Permulaan aktiviti adalah lawatan di kilang coklat. Di situ kami ditunjukkan demonstasi penyediaan coklat. Kami dibawa ke kedai jualan coklat. Terdapat pelbagai jenis dan bentuk coklat yg dijual. Agak teruja dengan hasil coklat buatan Malaysia.Not bad la. Cuma harganya mahal dari coklat buatan luar…

Kemudian kami bertolak ke Pusat Sains Negara. Di situ kami dapat melihat pelbagai peralatan,game yang menarik berunsurkan sains. Kami juga dapat mempelajari beberapa perkara mengenai sains yang jarang dapat dilihat di tempat-tempat biasa seperti sekolah, perpustakaan dan lain-lain. Anak-anak terpegun melihat paparan sains pada alatan, replika dan gambar. Sungguh ajaib pada mereka!

Destinasi berikutnya ialah Zoo Negara. Kami makan tengahari di perkarangan Masjid Negara. Solat Zohor pula di sebuah masjid dalam perjalanan….

Setibanya kami di Zoo Negara, hujan mulai turun. Seusai sahaja hujan, anak-anak Pasti mula mengatur langkah; berjalan-jalan, berpusing-pusing, meronda-ronda… Sungguh riang mereka semua. Hampir kesemua hidupan sama ada haiwan, burung, serangga dan unggas ditelusuri. Banyak perubahan di dalam zoo hasil daripada projek penaiktarafan. Gembira melihat anak-anak Pasti yang seronok dan teruja melihat hidupan di zoo. Tapi, masa yang ada begitu singkat dek program yang diatur agak padat. Jadi, kesemuanya perlu pantas dan segera. Kesian melihat anak-anak Pasti yang tidak puas melihat hidupan di zoo.

Destinasi terakhir kami ke pusat penerbitan Ana Muslim. Hujan amat lebat ketika kami sampai di sana. Ana Muslim adalah syarikat yang menerbitkan majalah berunsurkan Islam. Di situ kami diberi penerangan tentang operasi dan proses pembikinan majalah Ana Muslim. Juga, kami dibawa melawat dan meninjau bahagian kilangnya. Sebelum berangkat pulang, kami sempat membeli belah barangan Ana Muslim seperti beg, majalah, alatan tulis dan lain-lain.

Pada 6.45 petang kami tiba di Pasti masing-masing. Walaupun agak letih, tapi kenangan sepanjang lawatan ini tidak akan dilupakan. Gembira bukan kepalang. Dengan adanya lawatan seperti ini dapat menghiburkan hati, membuka minda, menambah maklumat serta merapatkan silaturahim di antara anak-anak, ibu bapa dan juga guru-guru.

Sekian, jumpa lagi di lain lawatan, Insya Allah.

Cikgu Noni.

Beratur masuk ke Pusat Sains Negara.

“Jaga-jaga! Dinasour dah nganga tu. Sapa la yang kena ngap nanti ni…”

“Anak sapa la yang terbiar ni…”

“Seronok sesekali dapat naik bas ramai-ramai”

“Mama, ada ke binatang besar macam nih?”

“Ni macam rumah Ultraman Mebius je…”

Leave a comment